Sparkable Bolt
Voorheen Gerrits Logo Gerrits e-commerce & MDL Logo MDL Online

Hyvä Roadmap

Wat betekent dit voor jouw Magento webshop?

Na jaren zonder heeft Hyvä tijdens haar Developers Paradise evenement voor het eerst een publieke roadmap uitgegeven voor haar producten. Hoewel het bedrijf tot nu toe altijd heeft gewerkt met een ‘het-is-af-als-het-af-is’ beleid is de vraag naar duidelijkheid vanuit de community en haar klantenbestand toch te veel geworden voor het groeiende bedrijf.

In de blog waarin de wijzigingen worden aangekondigd, te vinden op de website van Hyvä, geeft het bedrijf een duidelijk statement over waar in hun ogen Magento op dit moment staat in de wereld van de e-commerce; een solide, volwassen en bewezen oplossing – maar niet een zonder haar eigen uitdagingen.

Hyvä’s doel is het bieden van oplossingen voor deze uitdagingen, in plaats van het streven naar nieuwe innovaties die op hun beurt weer zullen komen met hun eigen – onbekende – uitdagingen.

Om dit doel te bereiken zal Hyvä haar aanbod van producten op korte termijn verder uitbreiden. Naast het bekende aanbod van het Hyvä Thema (met Hyvä UI), de Hyvä Checkout, en Hyvä Enterprise (de Adobe Commerce integratie van Hyvä) zal in de komende maanden een vierde product gelanceerd worden in de vorm van Hyvä Commerce. Deze product suite zal gericht zijn op het maximaliseren van de kracht en schaalbaarheid van het Magento Open Source platform door juist de bekende pijnpunten van het platform aan te pakken.

Hyvä: "We believe in improving Magento where it counts, not chasing trends that add complexity without real value."

De roadmap: 3 categorieën

De roadmap zoals bekend gemaakt door Hyvä is verdeeld in 3 categorieën:

  • Huidige focus; dit zijn zaken waar op dit moment aan gewerkt wordt. Hiervoor rekent Hyvä zelf een doorlooptijd van 1 tot 3 maanden. De eerste van deze punten zijn deze week al uitgebracht.
  • Volgende punten; dit zijn de zaken die worden ontwikkeld nadat de huidige punten zijn afgerond. De verwachte doorlooptijd hiervan ligt op 3 tot 6 maanden.
  • Geplande verbeteringen; dit zijn zaken die op de langere termijn zullen worden opgepakt. De doorlooptijd hiervan ligt op meer dan 6 maanden.

Hyvä thema

De toekomst voor het Hyvä thema zelf lijkt stabiel. De eerste CSP verbeteringen waar op dit moment aan wordt gewerkt zijn deze week al uitgekomen en zullen ook nodig zijn om te voldoen aan de nieuwe CSP wijzigingen die per april van dit jaar ingaan.

Hyvä Checkout

Ook voor de Hyvä checkout geldt dat de eerste wijzigingen op deze roadmap al gereleased zijn. De nieuwste versie van de Hyvä checkout bevat een refresh van het standaardontwerp met een aantal verbeteringen tegenover de oude versie van de checkout. Dit nieuwe design is te bewonderen op: https://checkout-demo.Hyvä.io
Ook hier zullen de CSP verbeteringen niet ver achterblijven in afwachting van de CSP wijzigingen van april.
De rest van de roadmap wijst hier op een gestage doorontwikkeling en verbetering van de Hyvä Checkout zoals we dit al gewend zijn van Hyvä.

Hyvä Enterprise

Het aankomende half jaar staat voor Hyvä Enterprise in het teken van het verder integreren van de aanvullende Adobe Commerce features in Hyvä en het verder beschikbaar maken van de enterprise module voor het bredere publiek.

Hyvä Commerce

In de Hyvä Commerce roadmap zien we een duidelijke focus van het bedrijf Hyvä op hun nieuwe product. Een product dat sterk aansluit op de doelstelling van Hyvä om de bestaande pijnpunten van Magento aan te pakken. Hyvä Commerce zal binnen een aantal maanden uitkomen met een nieuw CMS systeem, een vernieuwd admin dashboard en thema, een ingebakken afbeeldingseditor en ingebouwde support voor media optimalisatie inclusief ondersteuning voor WebP afbeeldingen.
Met in de daaropvolgende maanden een reeks verbeteringen en doorontwikkelingen die stuk voor stuk aanhaken op bekende uitdagingen in het huidige Magento 2 ecosysteem.

Wat betekent dit voor mijn Magento 2 webshop?

De roadmap zoals deze is aangekondigd door Hyvä toont aan dat het bedrijf haar focus aan het verleggen is. De afgelopen jaren heeft het bedrijf zichzelf in de markt gepositioneerd als het de-facto startpunt voor het ontwikkelen van nieuwe Magento 2 thema’s. Met Hyvä Commerce ziet het ernaar uit dat ze dezelfde aandacht voor detail en focus op kwaliteit gaan brengen naar de Magento-backend, zoals ze die hebben geleverd in de Magento-frontend.

Hyvä biedt potentie

Wij zien de roadmaps zoals ze in deze blog beschreven staan nog niet als definitief. Er zijn naast deze hoofdpunten nog veel kleinere verbeteringen en doorontwikkelingen binnen de verschillende producten van Hyvä waarvan wij verwachten dat daar in de komende maanden meer bekend over zal worden. Vanuit een technisch oogpunt missen wij op dit moment bijvoorbeeld nog updates naar tailwindcss v4 en Magewire v3. Beide wijzigingen hebben de potentie om respectievelijk het Hyvä Thema en de Hyvä Checkout weer een stap verder te brengen. We weten dat Hyvä intern met beide bezig is en we verwachten dat deze updates (en meer) op de roadmap zullen verschijnen wanneer er intern meer informatie over beschikbaar is.

Hoe vaak wordt de roadmap geüpdatet?

Ook hebben we op dit moment nog geen informatie over hoe vaak deze roadmap up-to-date gemaakt zal worden. Wanneer we de stappen in de roadmap zien zouden wij verwachten elke 3 maanden een update te kunnen ontvangen. Maar hierover is tot dusver niets bekendgemaakt.

Een stroom van verbeteringen op komst

Deze vragen terzijde; Als de beloften uit deze roadmap worden waargemaakt, kunnen merchants met een Hyvä Magento 2-shop de komende zes maanden een ongekende stroom aan verbeteringen en doorontwikkeling verwachten. Iets wat we in de Magento-community al jaren niet meer hebben gezien.

Voor merchants die nog niet op Hyvä draaien kan Hyvä commerce zomaar eens de reden zijn om toch over te stappen, ook wanneer een nieuw thema verder nog niet aan de orde is.

Een waardevolle investering

Deze nieuwe features zijn natuurlijk niet gratis. Een Hyvä Commerce licentie zal € 3.000,- per jaar gaan kosten. Hierbij zijn het Hyvä Thema, Hyvä UI en de Hyvä Checkout inbegrepen. Voor merchants die al een Hyvä licentie hebben biedt Hyvä cashback voor Hyvä Thema licenties, Hyvä Checkout licenties en voor openstaande prepaid support abonnementen op het eerste jaar Hyvä Commerce.

Meer informatie

Meer informatie en previews van specifieke features, evenals meer details over de nieuwe prijsopbouw van Hyvä, is te vinden in de originele blog op Hyvä.io.

Ben je geïnspireerd geraakt door deze aankomende verbeteringen en wil je meer weten over wat je kunt doen om deze updates zo snel mogelijk toe te kunnen passen? Neem dan contact  met ons op en wij helpen je graag verder.